Aarhus Letbane har etableret et netværk af letbaner i Østjylland, der i højere grad forbinder byer og distrikter i Aarhus-området og gør det lettere for pendlere at komme til og fra arbejde. Letbanen har erstattet dieseltog på en eksisterende strækning og tilføjet yderligere linjer. Bybusserne lukker, og pendlingen omdirigeres til letbanen, hvilket forventes at føre til færre biler på vejene. Som det første i Danmark er projektet banebrydende for letbaner og er en stor infrastrukturinvestering.
KommuneKredit har løbende finansieret anlægsomkostningerne med lån på mere end to milliarder kroner siden 2015. Efter indførelsen af grønne lån i 2017 er 1,1 mia. kr. grøn finansiering. Første etape omfatter i alt 110 kilometer og har været i drift siden april 2019. I april 2020 offentliggjorde Aarhus Letbane resultaterne af første fase. Den viser, at udskiftningen af dieseltog og busser med den elektriske letbane giver årlige besparelser på 4.305 tons CO2, hvilket svarer til et fald på 70 procent. Desuden er den lokale luftforurening faldende, da der udledes færre partikler til luften.
Grøn lånekategori
Den grønne lånekategori til ren offentlig transport omfatter nye investeringer i og løbende vedligeholdelse af lavenergi- eller emissionstransportaktiver, systemer, infrastruktur, komponenter og tjenester, der letter overgangen fra privat transport til øget brug af offentlig transport såsom tog, underjordiske sporvogne og busser i det omfang, disse fører til en reduktion af CO₂-emissionerne.