Adfærdskodeks - Code of Conduct

Vores adfærdskodeks hjælper os med at træffe de rigtige beslutninger og opføre os passende – både internt og eksternt.

1. Introduktion

Dette adfærdskodeks er vedtaget af KommuneKredits direktion. 

KommuneKredits mission
KommuneKredits mission er at skabe økonomisk råderum for kommuner og regioner i Danmark ved at tilbyde finansiering og finansiel rådgivning til lavest mulige omkostninger.

Vores dedikerede og kompetente medarbejdere formidler mere end 3000 årlige lån til alt fra leasing af elbiler til hjemmeplejen, indkøb af nye scannere til hospitalerne eller til etablering af alle dele af Danmark 

1.1 Formål 

Ad­færds­ko­dek­set indeholder retningslinjer for, hvordan vi opfører os over for hinanden internt i KommuneKredit samt eksternt i forhold til vores sam­ar­bejds­part­nere. Hensigten med kodekset er at understøtte et godt arbejdsmiljø og en professionel for­ret­nings­ad­færd, som er passende for en moderne og veldrevet virksomhed. 

Udgangspunktet er overholdelse af gældende lovgivning. Kodekset er ret­nings­gi­vende for beslutninger og procedurer. Det indeholder en række principper frem for et fuldt regelsæt. Medarbejdere, som er usikre på, hvordan de bør agere i en given situation, kan søge yderligere vejledning i eksempelvis interne politikker, retningslinjer og for­ret­nings­gange eller hos den nærmeste leder. Der henvises flere steder i kodekset til denne type dokumenter. 
Ad­færds­ko­dek­set afspejler KommuneKredits værdier - Kompetent, Løs­nings­o­ri­en­te­ret, Ansvarlig og Rummelig (KLAR). Værdierne understøtter foreningens mission og vision. 

2. Adfærd i KommuneKredit

2.1 Sikker og stabil 

KommuneKredit skal være det sikre og stabile bindeled mellem kunder og investorer. Det er vigtigt, at medarbejderne i deres adfærd understøtter, at sikkerhed og stabilitet gennemsyrer forretningen og er ret­nings­gi­vende for det daglige arbejde i KommuneKredit. 

2.2 Forhold til eksterne parter

Gennem professionel adfærd ønsker KommuneKredit løbende at opbygge og vedligeholde velfungerende relationer til sine interessenter, herunder investorer, leverandører, myndigheder m.v.

2.3 Forhold til kunder

KommuneKredits medarbejdere skal være uvildige samt agere i over­ens­stem­melse med god for­ret­nings­skik. Produkter og services skal ydes på ens vilkår og leveres med samme høje standard til alle kunder. Det understøtter, at kunderne opfatter KommuneKredit som en fleksibel, troværdig, transparent og tilgængelig sam­ar­bejds­part­ner. 

2.4. Forebyggelse af finansiel kriminalitet

Alle medarbejdere har ansvar for at medvirke til forebyggelse af finansiel kriminalitet. KommuneKredit har i politikker og retningslinjer beskrevet, hvilken adfærd det indebærer. Det gælder fx Politik for for­an­stalt­nin­ger mod hvidvask og ter­r­or­fi­nan­si­e­ring og Politik for iagttagelse af krav vedrørende intern viden og markedsmisbrug.

2.5 Tavshedspligt

Der er tavshedspligt med hensyn til alt, hvad der erfares i et an­sæt­tel­ses­for­hold i KommuneKredit om for­ret­nings­mæs­sige forhold og fortrolige oplysninger vedrørende KommuneKredit, foreningens medarbejdere, kunder og andre sam­ar­bejds­part­nere. Tavs­heds­plig­ten er præciseret i an­sæt­tel­ses­kon­trak­ten. 

2.6 In­ter­es­se­kon­flik­ter

Der må ikke opstå tvivl om, at medarbejderne udfører deres arbejde i KommuneKredits bedste interesse. Konflikter mellem KommuneKredits og medarbejderens (eller dennes nærtstående personers) interesser, med betydning for ar­bejds­til­ret­te­læg­gel­sen skal til enhver tid undgås. I tvivlstilfælde skal medarbejderen gøre sin nærmeste leder opmærksom på en eventuel in­ter­es­se­kon­flikt, så der kan tages fornødne forholdsregler. 

2.7 Gaveregler

Der må ikke kunne opstå tvivl om medarbejderens saglighed og upartiskhed i forhold til at udføre sit arbejde i KommuneKredits interesse. Alle medarbejdere skal følge reglerne for at give eller modtage gaver som beskrevet i foreningens gaveregler. Hovedreglen er, at medarbejdere ikke må modtage gaver. Mindre hø­flig­heds­ga­ver, der ikke kan undgås, skal registreres på den interne gaveliste, som årligt gennemgås af direktionen. Medarbejdere bør overveje at returnere gaver af større værdi fx mere end tre flasker vin. 
Reglerne findes på foreningens intranet under ’Personale’.

2.8 Rejseregler

Rej­seom­kost­nin­ger (transport, overnatning og fortæring) skal holdes på et niveau, som er passende og rimeligt. De nærmere regler herfor er beskrevet i foreningens rejseregler.

2.9 Ekstern kommunikation

Medmindre andet aftales eksplicit, er det alene KommuneKredits ad­mi­ni­stre­rende direktør, der udtaler sig til pressen. Principperne for KommuneKredits eksterne kommunikation er beskrevet yderligere i foreningens kom­mu­ni­ka­tions­stra­tegi.

2.10 Alkohol og rusmidler

KommuneKredit er en alkohol- og rusmiddelfri arbejdsplads. Ved særlige lejligheder kan det dog være tilladt at indtage alkohol (fx seminarer, julefrokoster eller lignende). Der kan fx også være tale om en øl, som arrangeres i fællesskab efter arbejdstids ophør, og hvor der tages hensyn til ageren og signalværdi i forhold til arbejdende kollegaer og eventuelle gæster i huset.

2.11 Rygning

Det er ikke tilladt at ryge på arbejdspladsen. 

2.12 Stress- og triv­selspo­li­tik

Foreningen har formuleret en stress- og triv­selspo­li­tik for at fremme medarbejdernes trivsel og et godt arbejdsmiljø. Politikken skal sikre, at alle i KommuneKredit har en idé om, hvad stress er, og hvordan vi kan hjælpe hinanden med at undgå stress i dagligdagen. 
Der er ligeledes lavet en guide til lederne om, hvordan de kan spotte begyndende stress, og på den måde være med til at forebygge stress hos en medarbejder.

KommuneKredits stress- og triv­selspo­li­tik er beskrevet på foreningens intranet. 

2.13 Work-life balance 

KommuneKredit tilbyder sine medarbejdere et fleksibelt arbejdsliv og ansættelser baseret på Fi­nans­for­bun­dets overenskomst med ret til ferie, ekstra fridage i form af omsorgsdage og ekstra betalt ferieuge, løn under sygdom, mulighed for orlov, frihed ved barn syg og seniorordning . Der er mulighed for hjemmearbejde og fleksibilitet baseret på tre principper

  1. Vi tager fælles ansvar. Fleksibilitet er en mulighed, ikke en rettighed
  2. Drift og projekter skal fungere – uanset tid og sted
  3. Vi skal ses - for at styrke ar­bejds­fæl­les­ska­bet og sam­men­hængs­kraf­ten

2.14 Arbejdsmiljø og mangfoldighed

KommuneKredits medarbejdere skal respektere hinanden og hinandens for­skel­lig­he­der. Den enkeltes ret til privatliv skal tillige respekteres, og der skal opretholdes en arbejdsplads fri for diskrimination, chikane og mobning. 

Enhver for­skel­s­be­hand­ling på grund af f.eks. køn, etnisk eller social oprindelse, religion eller tro, politiske eller andre anskuelser, handicap, alder og seksuel orientering er ikke acceptabel. Medarbejdere, som har kendskab til eller mistanke om for­skel­s­be­hand­ling, chikane, eller mobning, skal forelægge dette for nærmeste leder eller KommuneKredits HR-funktion. 

2.15 Kon­flik­t­hånd­te­ring

KommuneKredit har en kon­flik­t­hånd­te­rings­po­li­tik, der udstikker retningslinjer for, hvordan konflikter kan imødegås og håndteres, hvis de opstår. 
Politikken er beskrevet på foreningens intranet.

2.16 Samfundsansvar

Samfundsansvar er en integreret del af KommuneKredits for­ret­nings­mo­del. For KommuneKredit betyder samfundsansvar, at virksomheden integrerer sociale, miljømæssige og etiske hensyn i forretningen.  Alle medarbejdere forventes at udvise sam­funds­ansvar­lig adfærd, fx ved at understøtte et bæredygtigt materiale- og res­sour­ce­for­brug i foreningen  og understøtte god trivsel på arbejdspladsen.

Principperne for KommuneKredits arbejde med samfundsansvar er udmøntet i en særskilt politik for samfundsansvar og bæredygtighed, som er tilgængelig på foreningens hjemmeside.

2.17 Ageren ved uhen­sigts­mæs­sige hændelser

Der findes en række politikker, systemer, for­ret­nings­gange m.v., som skal sikre, at KommuneKredits medarbejdere agerer hen­sigts­mæs­sigt i enhver henseende. Det er dog vigtigt, at medarbejderne har mulighed for på betryggende vis at reagere, hvis medarbejderne oplever uhen­sigts­mæs­sige hændelser eller adfærd, som er i strid hermed som fx uønsket seksuel opmærksomhed, mobning eller ageren, der sår tvivl om en medarbejders habilitet eller evne til at løse ar­bejds­op­ga­ver­ne forsvarligt. ’Vejledning om ageren ved uhen­sigts­mæs­sige hændelser’ beskriver de kanaler, som medarbejderne kan anvende, hvis de oplever, at der ikke handles i over­ens­stem­melse med det eksisterende regelsæt. 

Vejledningen findes på foreningens intranet.

I den årlige trivselsmåling spørges der ind til det psykiske arbejdsmiljø, og der følges tæt op, hvis nogle medarbejdere oplyser, at de har været udsat for chikane, vold, mobning eller lign.

2.18 Whistleblower 

Såfremt medarbejdere skulle opleve overtrædelser af gældende lovgivning eller alvorlige brud på interne regler og retningslinjer, har de en ret og en pligt til at indberette det gennem KommuneKredits whi­st­le­blower­ord­ning. Indberetning sker via foreningens eksterne hjemmeside, hvor man også kan læse mere om processen, herunder anonymitet og beskyttelse. 
Direktionen orienterer mindst årligt om whi­st­le­blower­ord­nin­gen på morgenmøde for alle medarbejdere.  

3. Kodekset i praksis

3.1 Efterlevelse

Det forventes, at alle medarbejdere er bekendt med KommuneKredits adfærdskodeks og er opmærksomme på, at ar­bejds­re­la­te­rede aktiviteter er forenelige hermed. Alle nye medarbejdere bekræfter som en del af deres onboarding i KommuneKredit at have læst ad­færds­ko­dek­set.
Det er den enkelte leders ansvar at sikre, at ad­færds­ko­dek­set er kendt af medarbejderne inden for hans/hendes respektive ansvarsområde. 
Ledere på alle niveauer skal agere som et godt eksempel.
Direktionen fører tilsyn med efterlevelse af kodekset.

3.2 Ved overtrædelse af kodekset

Medarbejderne skal, som ovenfor nævnt, gøre sig bekendt med og efterleve KommuneKredits Adfærdskodeks.

Overtrædelse af kodekset eller selskabets øvrige interne regler kan få an­sæt­tel­ses­ret­lige konsekvenser.

Download Afdærdskodeks

Kontakt os

Vil du høre mere om jeres muligheder for at finansiere lokale projekter eller investeringer, er du velkommen til at kontakte vores kundeafdeling.

Vores telefoner er åbne

Mandag til torsdag
09:00 – 16:00
Fredag
09:00 – 14:00