WLTP – Ny testmetode for brændstofforbrug og udledning

EU har vedtaget en ny testmetode til måling af bilers brændstofforbrug og udledning

 

Den nye testmetode hedder WLTP (Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure), og den afløser den nuværende testmetode NEDC (New European Driving Cycle). Målet med den nye testmetode er, at de opgivne forbrugstal kommer tættere på det, man reelt kan opnå i trafikken.

 

WLTP blev faktisk indført fra 1. september 2017, men kun i forbindelse med typegodkendelse af nye bilmodeller.

 

Senest 1. september 2018 skal også eksisterende modeller testes og godkendes efter WLTP-normen. Resten af 2018 betales registreringsafgifter efter en teoretisk omregning baseret på  WLTP-normen.

 

Fra 1. januar 2019 må km/l alene oplyses efter WLTP-normen og fra 1. april 2019 betales der ligeledes registreringsafgift efter den rene WLTP-norm.

 

Den gradvise indførelse sker af hensyn til bilfabrikkerne, der har forpligtet sig til at opfylde EU-krav til det gennemsnitlige CO2-udslip for alle biler, der sælges på det tidspunkt.

 

Hvad WLTP medfører af ændret forbrugstal, er stadig et åbent spørgsmål hos næsten alle bilproducenter, selv om september 2018 nærmer sig hastigt.

Den nye testmetode betyder intet for, hvor langt bilen reelt kører på literen

 

Det kan derimod komme til at betyde meget for, hvad man skal betale for den nye bil, for både registrerings- og grøn ejerafgift beregnes bl.a. på baggrund af det officielle forbrugstal.

 

Brændstofmålingen foretages fremover individuelt på alle modeller og varianter i forhold til udstyrsniveau og omfang.

 

En given bilmodel, med en given motor og gearkasse, har således ikke længere kun et men mange forbrugstal, alt efter hvordan den er udstyret. Det som f.eks. vil påvirke testresultatet er bredde/størrelse på hjul, højere vægt pga. aircondition, klimaanlæg eller eftermontering af anhængertræk.

 

Data opdateres løbende

 

Som nævnt arbejder bilproducenterne hårdt på at få testet samtlige modeller op til 1. september. Det betyder, at vi løbende modtager nye prislister. Desværre har det den sideeffekt, at sammenligning af bl.a. priser og forbrugsdata er vanskelig, da data løbende ændres.

 

KommuneLeasing gør vores bedste for at være på omgangshøjde, men håber på forståelse for, at en pris oplyst i dag kan være ændret allerede i morgen.

Links

KommuneKredit har mange års erfaring med leasing af biler. Find mere information her:

Leasing af biler

Leasingordbog

KommuneLeasings Bilteam

Ønskes der yderligere information om den nye norm, så kontakt vores Bilteam på enten bil@kommuneleasing.dk eller ring direkte til: Bent Lütken 33 69 76 30 eller Jakob Baden 33 69 76 92

null

Jakob Baden

Rådgivning og salg

3369 7692

 

null

Lars Brogaard

Rådgivning og salg

3369 7645

null

Thomas Glistrup

Rådgivning og salg

3369 7644

null

Bent Lütken

Rådgivning og salg

3369 7630