Kundekendskabsprocedure

Derfor skal vi kende vores kunder

KommuneKredit skal som andre finansielle virksomheder overholde hvidvasklovgivningen. Formålet er at forebygge, at kriminelle hvidvasker penge eller finansierer terrorhandlinger. For KommuneKredit betyder det, at vi skal kunne dokumentere, hvem vores kunder er.

 

Det indebærer blandt andet, at vi har pligt til at indsamle og opbevare legitimation på den eller de personer, som anses for at være reelle ejere af de virksomheder, vi låner penge ud til eller indgår leasingaftaler med. Proceduren for at indsamle legitimation, der er fastsat i hvidvasklovgivningen, kaldes i daglig tale for kundekendskabsproceduren.

 

Vi kan først indgå låne- og leasingaftaler, når vi har gennemført kundekendskabsproceduren for alle reelle ejere.

 

I denne video kan du se, hvordan vi gennemfører kundekendskabsproceduren hos os.

 

 

Hvem er reelle ejere?

Den reelle ejer er altid en person. Findes der ikke en reel ejer, fordi der er tale om en offentlig myndighed eller en virksomhed, der er 100 % ejet af en offentlig myndighed eller et andet selskab, skal vi i stedet indsamle og opbevare legitimation på personerne i den daglige ledelse.

 

Få hjælp til at identificere reelle ejere.

 

Sikker opbevaring af legitimation

Det er vigtigt for os at overholde alle sikkerhedsstandarder og databeskyttelseslovgivning (GDPR og databeskyttelsesloven), når vi indhenter og opbevarer legitimation. Derfor samarbejder vi med en ekstern partner, NewBanking, der på vegne af KommuneKredit indsamler og opbevarer kopierne af den legitimation, som bliver uploadet via deres system, NewBanking Identity.

 

Sådan uploader du legitimation – ny bruger af New Banking Identity

Sådan uploader du legitimation – eksisterende bruger af New Banking Identity

 

KommuneKredit får en besked fra NewBanking Identity, når legitimation er uploadet, og det er udelukkende vores hvidvaskansvarlige, der har adgang til de konkrete oplysninger.

Få svar på dine spørgsmål

Vil du vide mere om, hvorfor vi i KommuneKredit indsamler legitimation på vores kunder, eller har du spørgsmål til kundekendskabsproceduren i det hele taget, er du velkommen til at kontakte vores kundeafdeling på tlf. 33 11 15 12 eller via e-mail kunde@kommunekredit.dk.

 

Har du konkrete spørgsmål til, hvordan du uploader dine legitimation, kan du kontakte NewBanking direkte via dette link eller på telefon 42 58 06 00.