Derfor stiller vi spørgsmål

KommuneKredit skal som andre finansielle virksomheder overholde hvid­va­s­k­lov­giv­nin­gen. Formålet med lovgivningen er at forebygge, at kriminelle hvidvasker penge eller finansierer ter­r­or­hand­lin­ger. For KommuneKredit betyder det, at vi skal kunne dokumentere, hvem vores kunder er.

Vi skal kende vores kunder

KommuneKredit har pligt til at indsamle og opbevare legitimation på den eller de personer, som anses for at være reelle ejere af de virksomheder, vi låner penge ud til eller indgår leasingaftaler med. Proceduren for at indsamle legitimation, der er fastsat i hvid­va­s­k­lov­giv­nin­gen, kaldes i daglig tale for kun­de­kend­skabs­pro­ce­du­ren.

Vi kan først indgå låne- og leasingaftaler, når vi har gennemført kun­de­kend­skabs­pro­ce­du­ren for alle reelle ejere.

Hvem er reelle ejere?

Den reelle ejer er altid en person. Findes der ikke en reel ejer, fordi der er tale om en offentlig myndighed eller en virksomhed, der er 100 % ejet af en offentlig myndighed eller et andet selskab, skal vi i stedet indsamle og opbevare legitimation på personerne i den daglige ledelse.

Få hjælp til at identificere jeres reelle ejere

Vi opbevarer legitimation sikkert

Det er vigtigt for os at overholde alle sik­ker­heds­stan­dar­der og da­ta­be­skyt­tel­ses­lo­v­giv­ning (GDPR og da­ta­be­skyt­tel­ses­lo­ven), når vi indhenter og opbevarer legitimation. Derfor samarbejder vi med en ekstern partner, Meo, der på vegne af KommuneKredit indsamler og opbevarer kopierne af den legitimation, som bliver uploadet via Meos system.

KommuneKredit får en besked, når legitimation er uploadet. Det er kun vores medarbejder med ansvar for hvid­va­sk­om­rå­det, der har adgang til oplysningerne.

Sådan uploader I legitimation

Få svar på jeres spørgsmål

Vil du vide mere om, hvorfor vi i KommuneKredit indsamler legitimation på vores kunder, eller har du spørgsmål til kun­de­kend­skabs­pro­ce­du­ren, er du velkommen til at kontakte vores kundeafdeling. Drejer det sig om lån, skal du ringe 3311 1511 eller sende en e-mail til kunde@kommunekredit.dk. Drejer det sig om leasing, skal du ringe 3315 4464 eller sende en e-mail til leasing@kommunekredit.dk.

Du kan også se svar på ofte stillede spørgsmål hos vores sam­ar­bejds­part­ner, Meo, via linket her: 

Se oftest stillede spørgsmål

Få hjælp til at uploade legitimation

Har du konkrete spørgsmål til, hvordan du uploader legitimation gennem vores sam­ar­bejds­part­ner, kan du kontakte Meo via linket her:

Kontakt Meo her

Kontakt os

Vil du høre mere om jeres muligheder for at finansiere lokale projekter eller investeringer, er du velkommen til at kontakte vores kundeafdeling.

Vores telefoner er åbne

Mandag til torsdag
09:00 – 16:00
Fredag
09:00 – 14:00