Om Andreas

 

Andreas Skovbo Illemann har det godt, når han kan påvirke tingene og være med til at gøre en forskel. Og det var bestemt en parameter, der var udslagsgivende, da stillingen som backofficechef hos KommuneKredit blev en mulighed.

Andreas er uddannet officer i forsvaret og har erfaring fra den finansielle branche, hvor han har arbejdet hos henholdsvis PFA og Danske Bank.

Hvad laver KommuneKredits backoffice?

Vi sikrer, at kunderne får det, der er aftalt, at de får det til tiden, og at de får det uden fejl. Vi etablerer leasingaftaler, udbetaler lån, håndterer ind- og udbetaling og meget, meget mere. Men jeg synes ikke, at man må negligere, at der også er en stor udviklingsopgave i at drive et backoffice. Det er meget mere end drift. Det er vigtigt, at vi er sikre, at vores systemer er opdaterede, og at vi lever op til vores kunders forventninger til en moderne administration.

 

Hvordan er en typisk arbejdsdag?

Vi starter typisk dagen med et statusmøde, hvor vi koordinerer, hvem der gør hvad, og så er det jo bare om at sætte sig ned og få løst opgaverne. Og sådan er det uanset corona-situationen. Vi deltager også en del i projekter og afklaringsmøder. Og særligt udviklingsopgaver er blevet sværere at køre, fordi vi ikke er samlet. Man mødes ikke hen over skrivebordene og siger ’Det er nu også irriterende, det her, hvad kan vi gøre ved det’. Den samskabelse mangler, så det har vi prøvet at tage hånd om ved at opsætte møder og strukturer omkring det, så vi sikrer os, at vi ikke står stille.

 

Hvilke opgaver glæder du dig mest til at løfte som backofficechef?

Jeg tror, man skal passe på med at stirre sig blind på én ting. Allerførst skal vi sikre os, at hverdagen hænger sammen. At vi kan løse vores opgaver – også i fremtiden. Fundamentet skal være i orden. Jeg har også en klar målsætning om, at vi skal kigge på vores processer både fra en kundevinkel og fra en KommuneKredit-vinkel. Vi har været gode, til det vi laver. Gode til at levere til tiden. Men er der en bedre, smartere måde at gøre tingene på? Så skal vi helt sikkert arbejde på det.

 

Hvordan har det været at starte under COVID-19?

Jeg nåede at have tre dage på kontoret, inden vi blev hjemsendt – og nåede ikke at møde alle mine medarbejdere inden. Der gik et halvt år, fra jeg startede, til jeg havde mødt den sidste af dem ansigt til ansigt. Meget foregår virtuelt, og det er svært. Ledelse på distancen kræver, at man tænker anderledes. Det havde jeg heldigvis prøvet i et tidligere job, så jeg havde en mening om, hvad der virker eller ikke virker. Derudover har du som leder også mange forbindelser på tværs, f.eks. til andre ledere, som hjælper med at holde tingene kørende i det daglige. Den kontakt er virkelig svær at skabe, når man ikke mødes ved kaffeautomaten. Men det er lykkedes. Jeg føler, at jeg er blevet utroligt godt modtaget af alle. Der har været imødekommenhed hele vejen rundt.

Andreas Skovbo Illemann
Hvad har overrasket dig mest ved at starte i KommuneKredit?

Det, der har overrasket mig mest, er, hvor stort forretningsomfanget er, når man lige kigger på tallene, og hvor stor en effekt vi egentlig har på det offentlige Danmark. Der tror jeg godt, at vi kan gøre en stor forskel med den plads vi har. Vi kan være med til at binde tingene endnu mere sammen for det offentlige Danmark – ikke mindst inden for den grønne omstilling.

 

Hvad laver du, når du ikke er på arbejde?

Jeg har tre relativt små børn, så min hverdag er fyldt op med logistik og praktiske ting. Vi bor lige ved skoven, som vi bruger meget. Lige nu forsøger jeg at komme ud at løbe lidt, men før corona spillede jeg altid floorball om torsdagen og har gjort det i godt otte år. Derhjemme er det typisk mig, der tager opvasken. Og skal jeg synge, så synger jeg, når jeg vasker op. Det spænder fra ACDC til John Mogensen. Jeg ved ikke, hvor mange tallerkener jeg har haft Thunderstruck’ed i mit liv. Og John Mogensen kan jo også et eller andet.